Monday, July 1, 2013

 
Jag upptäckte att jag hade förberett ett inlägg innan jag åkte till Grekland för att jag skulle ha något att posta på nedresan. Men som ni märker så glömde jag det. Här kommer alltså ett inlägg som skrevs för ca två veckor sedan.

Assar Lindbeck är en av Sveriges mest kända ekonomer genom alla tider. Jag vet inte om hans akademiska arbeten når upp till Gunnar Myrdalska höjder men att Lindbeck har haft ett oerhört stort inflytande på svensk ekonomisk politik under 1900-talet och början av 2000-talet är det inget snack om. Att jag därför valde att läsa hans bok "Ekonomi är att välja" är inte så konstigt.

Boken är en biografi som inleds i sedvanlig "biografistil". Men i takt med att texterna löper på blir Lindbeck allt mer inriktad på debatt och dom sista kapitlena känns mer som dagsaktuella debattinlägg än skildringar av Lindbecks liv. Det man häpnar över är vilka stora frågor Lindbeck har varit inblandad i. Det är allt ifrån 50- och 60-talens välfärdsutbyggnad till löntagarfondsstriden under 70- och 80-talen och sedan 90-talskrisens lösningar och hantering. Lindbeck är väldigt ödmjuk inför sin egen roll men samtidigt kan man notera att om det som Lindbeck påstår stämmer, om han verkligen haft alla dom samtal som han säger och om han sagt och gjort allt det han beskriver så är hans ödmjukhet inför sin egen roll i svensk politik minst sagt stor.

Har du ett intresse för ekonomi och 1900-talshistoria så är Lindbecks bok väl värd att läsa. Boken är på ca 400 sidor i inbunden version och språket är för det mesta lätt. Har man inga förkunskaper i vare sig ekonomi, ekonomisk historia eller statsvetenskap så kan den vara lite svår att hänga med i stundtals. Men det är inget som jag tycker avskräcker. Någon gång ska man ju lära sig saker också.

*****
 
 
Läs mer på Socialdemokraterna

0 comments:

Post a Comment