Friday, December 20, 2013

Sluta aldrig tro på människor!

Ibland blir man helt tagen av vad människor gör. Framförallt när man inte förväntar sig att någon ska prestera. Eller för den delen när man tror att någon ska misslyckas och sen lyckas med den äran. Det gör mig så glad att se människor lyckas. Framförallt när dom inte tror på sig själva.

Var denna dåliga självkänsla kommer ifrån har lika många orsaker som det finns människor. Men en vanlig gemensam nämnare är omgivningens förväntningar. Om alla tror att du ska misslyckas så kommer du förmodligen att göra det också. Det är just därför som en lärare alltid måste tro på varje elevs förmåga. Det är därför en tränare måste pusha även den som ligger sist och presterar sämst för dagen. Det är därför som politiker aldrig får ge upp om människor i arbetslöshet utan ständigt måste kämpa vidare för att finna en väg till arbete för alla.

Ett program som verkligen slår huvudet på spiken ibland när det gäller ovanstående resonemang är X-Factor. Framförallt i den brittiska upplagan har det kommit fram helt fantastiska talanger som fram till deras modiga framträdande i TV inte har varit kända för några större kretsar. En kille, som till och med fick höra från sin omgivning att han inte dög, är Christopher Maloney.

Jag är säkert jättesent ute med att dela den här filmen. Jag såg den första gången idag på Facebook där en bekant lagt upp den. Men det struntar jag i. Jag tycker att Christopher Maloney är värd att visas upp om och om igen. Precis som Paul Potts och Susan Boyle är. För vilken grej Christopher gör. Tack vare att hans mormor trodde på honom och stödde honom! Så mitt lite juliga budskap är, sluta inte tro på människor för alla kan göra något bra och gott. Det gäller bara att ta tillfället att visa upp vad just du kan!


 
*****

0 comments:

Post a Comment