Saturday, December 14, 2013

Ryanairfri zon?!

Häromdagen skrev jag om att den fackliga organisationen Uni menar att "svenska värderingar" är att värna arbetstagarnas rättigheter. Att detta kom upp berodde på att IKEA behandlar anställda i Kanada fullständigt ovärdigt. Bland annat sysslar IKEA med strejkbryteri.

I ljuset av detta är det glädjande att Ryanair nu lägger ner flera flyglinjer i Sverige. Enligt SVT är det bara tre linjer som blir kvar. Resten plockas bort av besparingsskäl och pga ändrade skatteregler i andra länder. En skatt har tydligen tagits bort på Irland och då är ju givetvis inte Ryanair sena att utnyttja det.

Det sägs inget om att lönsamheten i Sverige skulle vara sämre än i andra länder eller att det är så att Ryanair känner av att deras rykte är fullständigt kört i botten här i landet. Men jag hoppas, lite naivt kanske, att det är så att Ryanair har problem att få lönsamhet i sin verksamhet för att svenska folket väljer andra alternativ. För det skulle faktiskt inte förvåna mig om det var så.

Igår uttalade sig två helt skilda personer i min närhet om att "med Ryanair ska man inte flyga för dom behandlar sin personal illa". En av dessa personer pratar sällan politik och den andre tar i princip aldrig arbetstagarnas situation som utgångspunkt för några inlägg i debatten. Men med Ryanair är gränsen nådd. Tänk om vi en dag skulle kunna få hela Sverige fritt från det företaget och därmed ta ett steg mot en bättre resebransch för personalen. Den dagen skulle jag vara mycket glad.

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

0 comments:

Post a Comment