Monday, December 16, 2013

Igår attackerades en fredlig demonstration av ett gäng nazister. Jag upprepar, en fredlig demonstration, mot rasism, attackerades av nazister. I Sverige. 2013.

Vi har ett rasistiskt parti i vår riksdag. Vi har kommuner i Sverige där nazister har fått fullmäktigemandat. I Sverige. 2013.

Frågan som många säkerligen ställer sig är varför detta händer? Vad är det som sker? Varför är det plötsligt OK att någon sitter med ett märke som symboliserar rasism och äter julbord? I Sverige. 2013.

Jag tycker inte att det är OK att vara rasist. Jag tycker inte att det är något som man ska acceptera. Jag tycker att man ska säga ifrån. Men jag vill också ta ett politiskt ansvar för att förhindra att rasismen uppstår. Då räcker det inte med skolans information. Det räcker inte med att demonstrera. Man måste ta tag i roten till problemet. Och den roten måste ryckas upp från grunden.

Därför måste vi bekämpa ojämlikheten. Det fenomen som väcker störst hat i vårt samhälle. För öppen rasism uppstår inte mellan jämlika människor. Öppen rasism uppstår inte bland otrygga människor. Kampen mot rasismen är kampen mot arbetslösheten, mot en segregerad skola, mot ojämlika villkor såväl i starten som under hela livet. Ingen föds nämligen till rasism. Det är vårt samhälle som skapar rasismen.

Foto: Google Facts
*****

1 comment:

  1. Lån erbjudande på 3% ränta, gäller nu om intresse finns. Kontakta oss idag på fred112.peterson@gmail.com eller fredpetersonworldloan@yahoo.com.

    ReplyDelete