Sunday, September 29, 2013

Att ge till och få av rörelsen

Foto: stromstad.se
Igår var jag på nästa sista delkursen av partidistriktets stora utbildningssatsning IDÈ2014. Satsningen sträcker sig över hela mandatperioden och leds av en grupp som kallas emeritus. Denna grupp består av fd toppolitiker som nu ger tillbaka med sin kunskap och erfarenhet till den rörelse som dom varit en del av i så många år. Konceptet är riktigt häftigt och det känns stort att få träffa många av dom politiker som man tidigare bara sett på tv eller läst om i tidningarna.

Gårdagens ämne var sjukvården. Ett ämne som blir mer och mer aktuellt både i politiken och bland "Svensson på gatan". Som jag skrev om tidigare i veckan så rankar svenska folket sjukvården nu som den viktigaste frågan inför valet. Att det kom nyheter igår om att bristen vårdplatser i landet numera leder till dödsfall var på sätt och vis symboliskt. Jag skrev om detta i fredags utan att veta att det skulle bli en av gårdagens stora nyheter.

Hur som helst så är dom utbildningsinsatser som partiet gör på lokal, regional och nationell nivå stora just nu. Jag har under den här mandatperioden haft förmånen att gå Bommersviksakademien, IDÈ2014 och två stycken lokala utbildningar i kommunikation och ledarskap. Den sistnämnda lokala utbildningen i ledarskap är dock inte avslutad än. Samtidigt håller jag själv i utbildningar för nya medlemmar i bland annat ideologi, jag håller en del utbildningar för fackligt förtroendevalda kring kommunalpolitik och jag har hållit utbildningar i såväl sociala medier som dörrknackning.

Just det här att både få av rörelsen och att ge tillbaka är kanske det största av allt. Det känns så oerhört inspirerande att få vara med och utbilda andra kamrater samtidigt som man själv hela tiden lär sig mer. Det är nog på många sätt unikt att en rörelsen kan arbeta så här målinriktat just med bildningen. Jag är så oerhört stolt över att få vara en del av det.

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

0 comments:

Post a Comment