![]() |
Foto: bamsesamlarna.com |
Jag ska ta ett närliggande exempel. Ett kommunalråd som jag känner besökte i fredags en gymnasieskola. Där föreläste hon om klimatpolitik för en etta. När hon började prata om Tjernobyl så var där endast tre elever som visste vad det handlade om. Övriga visste inte vad Tjernobyl var. Jag gör inte anspråk på att historien ska ge något kvantitativt värde men det är en kvalitativ berättelse ifrån hur det ser ut i dag i Sverige. Eftersom jag själv har arbetat i fem år inom högstadiet så vet jag att det inte är helt ovanligt att eleverna har mycket stora luckor i kunskaperna. Tjernobyl är inte vad som helst. Jag kan förstå att man kan ha missat Gustav II Adolf, Lützen och sjätte november. Jag kan till och med förstå att man inte har koll på vem Per-Albin Hansson var. Men att man inte har kännedom om den största kärnkraftsolyckan genom alla tider är helt obegripligt. Det ger om inte annat en skrämmande bild över hur den svenska opinionen riskerar att utvecklas i kärnkraftsfrågan framöver.
Friskolornas intåg i den svenska skolan skulle kunna vara en skänk från ovan. Om vinstintresset hade plockats bort och det istället var brinnande engagemang, kreativa pedagogiker och nya idéer som präglade verksamheterna så skulle den svenska skolan kunna vara världsledande. Men istället har vi låtit snäva och giriga vinstintressen krypa så långt in i skolan att såväl barnens som nationens framtid riskeras. Det är förbannat oansvarigt och det måste få ett stopp.
DÄRFÖR anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
*****
Läs mer på Socialdemokraterna
0 comments:
Post a Comment